Ahad, 26 Jun 2011

Rihul Ahmar : Lumpuh @ Stroke

>Sejarah RiHuL AhmaR<


tolong....tolong.....


   Pada suatu ketika cucunda Nabi Muhammad SAW telah menghidap penyakit rongga sehingga menyebabkan keluar darah drpd mulutnya.Para sahabat & Rasulullah SAW sendiri telah mendengar berita ttg penyakit yg sedang dideritai oleh al Hassan.Tiba2 malaikat Jibril AS dtg menemui baginda Rasulullah SAW memberitahu yg cucubda baginda terkena Rihul Ahmar.


Baginda bertanya : "Wahai saudaraku Jibril,adakah ubat untuknya?"
"Ada!",jawab Jibril


Malaikat Jibril pun menghilangkan diri sebentar.Kemudian ia muncul semula dan berkata.
"Bahawasanya Allah SWT telah mengurniakan kepada Tuan satu hadiah doa mustajab.Brgsiapa membacanya, biarpun sekali seumur hidupnya, nescaya die terselamat drpd Rihul Ahmar".


   Baginda Rasulullah SAW telah membacakan doa tadi untuk al-Hassan RA.Berkat rahmat dan dgn kehendak Allah SWT al Hassanpun sembuh ketika itu juga dan bangun dalam keadaan sihat.


   Rasulullah SAW bersabda kpd para sahabat agar mempelajari doa tersebut dan mengajarkannya kpd umatnya agar doa itu dapat memberi manfaat kpd mereka, memelihara diri drpd terkena penyakit Rihul Ahmar ini.


   Sejarah Rihul Ahmar ini sebenarnya lebih awal drpd itu.Peristiwa kemunculan Rihul Ahmar yg hakikatnya adalah sejenis jin berlaku pd zaman pemerintahan Nabi Sulaiman AS lagi.


   Ketika semua makhluk termasuk binatang dan segala jenis jin tunduk kpd Nabi Sulaiman, muncullah seekor jin bernama Rihul Ahmar yg enggan tunjuk kpd Nabi Sulaiman AS.Besarnya seumpama saiz sebatang pokok.Apabila ditanya oleh Nabi Sulaiman AS : 


"Siapakah kamu?"


Maka dijawabnya,"Saya adalah Rihul Ahmar".


Tanpa mahu tunduk tanda hormat, kemudian ia pun terus menhilangkan dirinya enggan tunduk kpd Nabi Sulaiman AS.Ia muncul kembali zaman Rasulullah SAW apabila menyerang al Hassan RA spt yg telah diceritakan tadi.






>Rawatan penyakit Rihul Ahmar<


Sebelum membaca ayat quran dan doa khas yg telah diwariskan oleh ulama terdahulu khusus untuk mengubati penyakit ini, bahan2 perlulah disediakan terlebih dahulu. Doa ini hendaklah dibacakan kpd bahan2 berikut untuk dijadikan penawar untuk diminum oleh pesakit.Bahan2 yg boleh dijampi untuk dijadikan penawar : 
1) air zam-zam
2) air kolah
3) air hujan malam jumaat
4) air mata air yg mempunyai mutu pengubatan yg tinggi seperti air gau
5) air susu kambing


telah diwariskan kpd kita oleh ulama yg terdahulu doa yg amat mujarab bagi mengubati penyakit rihul ahmar ini. 


setelah disediakan bahan yg diperlukan maka hendaklah dibaca : 




>DOA RIHUL AHMAR<

Bimillah hirrahmani rahim.....










> Tiuplah kepada air2 tersebut dgn sehalus jarum.Niatkanlah supaya penawar kpd si pesakit yg menghadapi dugaan tersebut.Berbisiklah kpd air dan bahan2 tersebut akan niat kita supaya menjadi ubat kpd pesakit juga dgn rahmat Allah SWT


> Berilah menuman kpd si pesakit.Pintalah penderita tersebut supaya membaca al-Fatihah, ayatul kursi dan selawat sebelum meminum air jampi tersebut.Solat hajat dan berdoalah semoga pesakit berpeluang sembuh seumpama sediakala supaya dapat melaksanakan ibadat dgn sempurna


   Selain dari melakukan rawatan dgn mengambil berkat teknik dan sunnah Rasulullah SAW jgnlah menyisihkan teknik dan cara rawatan lain.Usahalah juga dgn aneka perubatan lain.Selepas itu bertawakkallah kpd Allah.Moga2 Allah memperkenankan hajat dan menilai mujahadah serta kegigihan kita mendepani ujianNya.




ilham daripada buku ustaz sharhan bin shafie




p/s : selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...