Isnin, 20 Jun 2011

PePeraNgaN RaSuLuLLaH SAW

Allahuakbar3x....!!!
aku : wei, ko dah tukar minyak hitam ke belum motor ko tu?aku dengar cam kering je.
die  : belom.jap lagi la.xde mood la.aku tengah frust cinta aku xterbalas. :-(
aku : ek'eleh ko ni...udah2 la tu.bunga bukan sekuntum la
die  : memang la bukan banyak kuntum, tapi yang sekuntum ni la paling aku sayang ko tau.gi la bukak tv.hilangkan frust aku nih
aku : em,ye la
die  : wei, ko ngaji agama kan?kate masuk askar la, amende la.aku nak try ko sikit nih.klo ko xdpt jawab, baik ko terjun bangunan je.haha
aku : ek'eleh ko.ello,aku ni dah 21tahun ngaji agama.soklan bab2 hukum ni dalam tangan la.hehe...ha, pe die?
die  : rasulullah g perang bape kali?
aku : eh...urm...ah....erh.....urm....entah
die  : haha...wei,blah la ko.ingat pandai sangat.tu baru ciput aku tanya.
aku : alamak,malu wei.huhu



ha korang, tau tak bape kali Rasulullah SAW gi perang?em,kalo xtau,korg sme je la cam aku.haha...tu la, kita sepatutnya hadam dengan sirah Rasulullah bermula dari lahir hinggalah wafat.kita dah zaman moden, perlu tau semuanya.xnak amek sirah yang ringkas2 dah.ingat budak kecik lagi ke?haha...


siri peperangan yang Rasulullah sertai :
1.perang waddan
2.perang buwath
3.perang badar pertana
4.perang asyirah
5.perang badar besar
6.perang bani sulaim
7.perang sawiq (tepung)
8.perang dzi amar (ghutfan)
9.perang bahran
10.perang bani qainuqa'
11.perang uhud
12.perang hamra' al-asad
13.perang bani nadhir
14.perang dzat ar-riqa'
15.perang dumah al-jundal
16.perang bani mustaliq
17.perang ahzab
18.perang bani quraizah
19.perang bani lihyan
20.perang bani hudaibiyah
21.perang dza qarad
22.perang khaibar
23.perang wadi al-qura
24.perang penaklukan
25.perang hunain
26.perang thaif
27.perang tabuk

>rujukan daripada ai-sirah an-nabawiyah karangan syeikh muhammad mutawalli sya'rawi

aku sangat cintakan Rasulullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...