Sabtu, 18 Jun 2011

kisah si jubah dan jilbab

best betol ceramah ni....
Selepas solat maghrib tadi,de selingan tazkirah.seorang ustaz telah bercerita tentang azab tidak menutup aurat kepada para musliman. Ustaz menjelaskan pemakaian jubah dan jilbab kepada makmumnya. Sekembali dari masjid seorang pemuda terdengar perbualan antara si ibu dengan anaknya tentang jilbab.

Anak : Tadi, di masjid seorang ustaz bercerita soal jilbab. Katanya pakai jilbab itu wajib. Ibu, mulai sekarang saya mau pakai jilbab. Boleh tak bu..?
Ibu : Jangan ...

Pemuda dari balik dinding makin menajamkan perhatian pendengarannya.


Anak : Tapi tu perintah Allah. Kalau tidak patuh kita berdosa, Bu. Boleh ya, saya mau pakai jilbab ?
Ibu : Kan ibu kata JANGAN ...

Anak : Tapi bu.. bukankah lebih baik saya memakai jilbab kerana kita orang Islam
dan sudah tentu dapat menjaga maruah dan harga diri saya..betul tak bu...? Bolehlah bu..
Ibu : TIDAK !

Anak : Kenapa ? Atau ibu terpengaruh dengan cerita bohong pasal memakai jilbab? Kata Ustaz, jilbab itu bukan budaya Arab. Itu syariat Islam. Islam yang sebenar, bukan adat. Dari dulu memang diwajibkan demikian, bukan trend baru-baru ini aja.
Ibu : Iya, iya Ibu faham tu. Tapi ibu kata JANGAN !

Anak : Jadi Ibu melarang saya nih... Bu, mau tak mau saya tetap akan pakai
jilbab. Terserah Ibu nak kata apa. Tak perlu taat pada orang tua, kalau orang tua itu menyuruh maksiat pada perintah Allah.
Ibu : Kamu tak faham-faham lagi ke?. Ibu kata jangan, jangan, JANGAN !!!

Anak : WALAU APAPUN JADI BESOK SAYA TETAP PAKAI JILBAB. MUKTAMAD!
Ibu : JANGAN !

Anak : JILBAB !
Ibu : JANGAN !

Anak : JILBAB !!
Ibu : J A N G A N !!!

Anak : J I L B A A A A A A B !!!!
Ibu : KAMU NI BUDIN, IBU KATA JANGAN.. JANGANLAH! KAMU KAN LAKI-LAKI..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...