Ahad, 19 Jun 2011

MaNFaaTKaNLaH CuTi KoRg Tu

HuJaN DuiT.wah....kaya aku kalo ade kat umh aku nih.hehe


em...time aku duk umh,de la sorg mamat ni datang.then,die de tnya ngn aku:
mamat : "wei,aku bosan la duk umh.ko de pape idea tak nak wat time cuti ni?",kata die.

aku pun ngn confidence,mengutarakanlah cadangan aku tu.
aku     : ko nak wat something yg best time cuti nih x?aku banyak idea nih.
mamat : ha,bgus la tu.pe die?klo bleh yg masuk ngn jiwa aku la.haha
aku     : aku dah paham dh jiwa ko camne.nie la cdgn aku khas buat ko.tinggal nak pilih je.hehe

___________________________________________________________________


1.cari kerja yang halal untuk tambah pendapatan

aduh pak...sakit badan kalau begini hari2 pak

azab rupenye kerja pejabat ni.em.....


2.makan sepanjang hari.abeskan makanan di rumah sendiri dan rumah jiran

hahaha.....aku dah lapor.aku xkira,aku akan makan sumenye.haha
ni la sarapan aku.hehe



3.tido dan bangun bila lapar
selesanya rumah baru nie...

aku belom tido lagi la...





4.gosok gigi buaya dan bermesra petang-petang
wei,bape gaji aku wat kerja ni???

"ko ni tompok, byk2 la makan sayur",kata tuannya


5.renovate jambatan gantung bila de orang nak lalu

kadang2 kene gak wat amal kebajikan.xpe,makcik lalu dulu.saya betulkan kemudian

camne aku nak betulkan ni?kayu dah abes la
____________________________________________________________

yang paling aku syorkan kat ko,wat la benda-benda di bawah ni time cuti n xcuti pn boleh.bahagia dunia akhirat.


6.jgn tinggal solat wajib.kalo boleh tambah dengan tahajud, dhuha dan lain2 setiap hari

di sinilah aku mudah mendapat khusyuk ketika solat


solat kat mane-mane pun boleh.tiada alasan untuk tinggalkan solat

sementara train ni benti,sume pakat solat jemaah.best!!


7.baca quran setiap hari

hai....saya dah nak abes baca iqra.esok dah boleh baca quran.yeah!!

jom baca quran.jgn lupe plak ok.huhu

8.rajin2lah bersedekah.hasil yang ada pada kita bukan milik kita seorang je tau.ingat tu.sebulan sekali pun ok...

amek la sikit ni makcik.jgn lupe beli makanan untuk makcik and anak2 ok

amin....tq nak,sedekah kat pakcik.xsangka masih ada anak kecil yang baik macam ni.

setelah panjang berbual : 
mamat : banyaknye pilihan.em...ko ade dadu tak?
aku     : ????????????????????????

____________________________________________________________________

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...