Jumaat, 8 Julai 2011

CeRiTa TenTaNG MasJiD


>KeLeBiHaN 3BuaH MaSjiD<
masjid an-nabawi

TePi PaRiT KG Aku
mono : wei,aku pelik la ko ni.susah betul nk g masjid.apsal?
moni  : aku xde mtor.
mono : kaki kan ade
moni  : kaki aku bengkak,xleh jalan
mono : suruh la org antakan
moni  : xde org sudi antakan
mono : ko ni,cepuk gak kang.sume negatif yg ko jawab
moni  : aku sbnrnya bukn xnak pegi masjid,cume takut la
mono : aik?aku xpenah jumpe org takut pegi masjid.ko pe mslh?cbe cite ckit.aku kan kwn bek ko.cerita ko abes sini je
moni  : betul ye abes cni.ko kne janji,pas aku cite,ko xmarah?
mono : ko xcite lgi,aku nak marah apenye.ha,cite la
moni  : dlu aku rajin dtg masjid sbb aku leh curi kasut jemaah masjid.kasut mahal2 tuh...lagi2 time solat jumaat.kaya beb klo jual bandle.tapi skg dorg sume pakai seliper jepun,sbb xnak kne curi lagi.tu yg mlas dh nk g masjid
mono : kasut kerja aku yg hlg 3kali tu,ko la yg curi.xguna punye budak!!
moni  : wei,ko janji xmarah.
mono : pegi mati la ko.sebulan gaji aku kne ptong ko tau.aku pukul ko
moni  : tidak....(sambil larikan diri)


masjid al-haram
>Hadis<"Dari Abu Hurairah, r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: "Tidak sepatutnya (bersusah payah) keluar belayar (untuk menziarahi mana-mana masjid kecuali (untuk pergi) ketiga-tiga masjid (yang berikut): Masjidil Haram (di Mekah), dan masjid Rasulullah s.a.w. (di Madinah) serta Masjid al-Aqsa (di Palestin)" (Bukhari)

>Huraian<
1. Umat Islam yang ingin berziarah keluar (negara) untuk beribadat kepada Allah tidak perlu bersusah payah ketempat lain, selain dari berziarah ke tanah suci, terutama untuk mengerjakan ibadat haji dan umrah.

2. Tiga buah masjid yang mempunyai fadilat yang besar, apabila mengerjakan ibadat sembahyang di dalamnya ialah:
i. Masjidil Haram di Mekah
ii. Masjid Nabi di Madinah
iii Masjidil al-Aqsa di Palestin.

3 Diantara fadhilat-fadhilatnya ialah:
i) Kelebihan Masjidil haram ialah mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat seratus ribu (lebih afdhal dari) sembahyang di tempat lain dan di dalamnya terletak Kaabah yang menjadi kiblat umat Islam.
ii) Kelebihan Masjid Nabawi pula ialah mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat seribu (lebih afdhal dari) sembahyang di tempat lain, dan didalamnya ada makam Nabi s.a.w. Dan sebagai sebuah taman dari taman-taman syurga.
iii) Kelebihan Masjid al-Aqsa pula ialah mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat lima Ratus (lebih afdhal dari) sembahyang di tempat lain, dan keistimewaannya ialah ia adalah merupakan masjid para Nabi yang terdahulu dan tempat Israk dan Mikrajnya Nabi s.a.w



masjid al-aqsa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...